שטיחי 'משכית' בצריף

את רצפת צריף הנשיא מכסה שטיח גדול תוצרת חברת ‘משכית’. זוהי עבודת אמנות יחידה במינה שנעשתה במיוחד עבור אולם קבלות הפנים בעת כהונתו של הנשיא יצחק בן-צבי, בשנת 1956. השטיח נארג במפעל האריגה שהקימה חברת  ‘משכית’ באום אל פחם (שהייתה אז תחת ממשל צבאי), ביוזמתה של רחל ינאית בן־צבי. מעצב השטיח הוא הצייר והסופר עודד בורלא, בן למשפחה ירושלמית ותיקה. מנהל המפעל היה האומן וסיל מנדל, עולה מרומניה, שתכנן וביצע את אריגת השטיח במסורת הקשירה הפרסית.

המלאכה נעשתה בניצוחה של רות דיין, מייסדת ‘משכית’, ופרטי העיצוב הועברו לאישורה של רחל ינאית. בארכיון יד בן־צבי שמור מתווה ממוספר לשטיח שהכין עודד בורלא, ועליו מתנוססת חתימתה של אשת הנשיא לאות אישור.

בהשראת ‘שיר השירים’ והנוף המקומי מתוארות בשטיח ציפורים ססגוניות לצד נשים בלבוש מסורתי עם אלומת שיבולים בידן ובתי אבן עטורי כיפות. סביבם וביניהם ברושים ופרחים ועצים עמוסי פרי משבעת המינים: תמר ורימון, גפן ותאנה. במרכז בולטים צבעי צהוב ותכלת עזה, האופייניים לנוף הארץ. השטיח הוא יצירת אמנות ייחודית על טהרת המקומיות, בחומריה ובדימוייה. בתוכְנו ובצורתו ביטא צריף קבלת הפנים מסר של הסתפקות במועט והמחיש את תבנית נוף המולדת. 

השטיח המקורי שמור בצריף גם כיום, ועובר טיפול שימור תקופתי בידי מומחים. בשנת 2018 נמסרו ליד בן־צבי שטיחים נוספים מתוצרת ‘משכית’, תרומתם של נדב וכרמלה רזניק, מעוטרים בהשראת פסוקי תנ”ך שונים.

חלק משטיח משכית, תרומת נדב וכרמלה רזניק (2018)
דילוג לתוכן