‘עבריה אני ועברית שפתי’ – תחרות ‘מלכת אסתר’ התל-אביבית, פורים 1925

בשנות ה־20 היה ברוך האגדתי מלך נשפי הפורים בתל אביב. האיש שהמציא את ה’עדלאידע’ התל אביבי, יזם גם לראשונה בארץ תחרות מלכת יופי, בה נבחרה מדי שנה ‘העבריה היפה והטיפוסית בתל אביב’ וזכתה בתואר מלכה אסתר. 

אל התואר המלכותי התווסף תפקיד חשוב ויוקרתי: מלכת אסתר שימשה מלכת הנשף ומלכת התהלוכה שנערכה ברחובות העיר בחג הפורים – העדלאידע המפורסמת.

בפורים 1925 התמודדה פולה גוטליב על התואר הנכסף. יחד עם אמה יוכבד וביזמת אחיה, איש העלייה השנייה, בן־ציון ידידיה, שהיה חבר ב’גדוד מגיני השפה העברית’, החליטו השתיים לתפור תחפושת יוצאת דופן: שמלת מחאה כנגד בליל השפות הזרות הנשמע ברחובות תל אביב, ובזכותה של העברית.

שמלתה של פולה הייתה מורכבת מדגלי מדינות – בהן בריטניה, ארצות הברית, יוון, פרס, רומניה ועוד – שעליהם נרשמו בעברית שמות השפות השכיחות בפיהם של תושבי תל אביב, העיר העברית הראשונה שקלטה באותם הימים עולים מכל עבר: רוסית, פולנית, ‘זשרגון’ (ז’רגון – יידיש), רומנית, גרמנית, צרפתית, ‘שפניולית’ (לדינו), יוונית, פרסית ועוד.

כדי להדגיש את העניין הציוני, נוספו על השמלה של פולה וגם על הכובע שהתנוסס על ראשה משפטי מחאה כגון – ‘העברית בארץ ישראל ופגעיה!!!’ בידיה אחזה מגן דוד מעוטר שהצהיר קבל עם ועולם ‘עבריה אני ועברית שפתי’. 

בתצלום נראית פולה גאה במיוחד, היא אמנם לא גרפה את הפרס הראשון, אך נהנתה מהמקום השני המכובד לא פחות… על הדוכן שלצדה מונח הפרס שקיבלה – מזוודה ובה כלי כסף – הדוכן מקושט בדגל הציוני, ההולם את המעמד ואף את התלבושת…

המאמר המלא התפרסם בגיליון 240 של כתב העת ‘עת-מול’.

התמונות באדיבות בית העיר, עיריית ת”א־יפו, מתוך אוספי “ישראל נגלית לעין”, אלבום מאירה הניס, בִּתהּ של פולה גוטליב-סוטקר.

הגב לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *