מיזם מחקר ותיעוד: מלחמת יום הכיפורים והשפעותיה

במלאת 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, המכון לחקר ארץ ישראל ויישובה ביד יצחק בן-צבי עורך בשנת תשפ”ג מיזם מחקר.

מטרת המיזם היא לחרוג ממחקר ההיסטוריה הצבאית והמדינית של המלחמה ולהתמקד בהיבטים שונים של השפעותיה על החברה הישראלית ותרבותה במגוון תחומים, תחת הכותרת “כאשר החיילים חזרו הביתה”.

במסגרת זו מתקיימת פעילות רחבה בתחומים שונים: קבוצות מחקר שמטרתן להרחיב את המחקר של השפעות המלחמה על החברה הישראלית. בקבוצות המחקר שותפים חוקרים ממוסדות אקדמיים שונים, והם עוסקים בנושאים כגון: חברה וכלכלה, החזרה בתשובה אחרי מלחמת יוה”כ, השפעות המלחמה על הציבור הדתי לאומי ועל הציבור החרדי, תנועות המחאה בהיבטים היסטוריים רגשיים, מלחמת יום הכיפורים בראי העיתונות היהודית אמריקאית, מחקר חזותי של אלבומי מלחמת יום כיפור 1973.

כנסים וערבי עיון העוסקים בדרך למלחמה ובהשפעותיה, השלכותיה ולקחיה ויכללו גם הצגת פירות המחקרים החדשים.

קורס לקהל הרחב מתקיים בשני חלקים: הראשון העומד להסתיים עסק בדרך למלחמת יום הכיפורים בהיבטים מדיניים, פוליטיים, חברתיים ותרבותיים והחלק השני יעסוק בהשפעות המלחמה על החברה הישראלית.

פודקאסטים בשיתוף עם המכון למחקרי בטחון לאומי בהשתתפות חוקרים מובילים בנושאים כגון: השפעת המלחמה על התנועה הלאומית הפלסטינית עם אודי דקל ופרופ’ הלל כהן, סוריה ורמת הגולן עם פרופ’ אייל זיסר, שיקום פדויי שבי עם פרופ’ זהבה סולומון ופרופ’ אבי עורי, התקשורת במלחמה ולאחריה עם פרופ’ יורם פרי ופרופ’ רפי מן, כלכלה וחברה בשנות ה-70 עם פרופ’ אריה קראמפף ופרופ’ יעקב ליפשיץ בהנחיית דן הלפרן, ועוד.

אלבומי תמונות מלחמת יום כיפורים בשיתוף מיזם ‘ישראל נגלית לעין’.

ראיונות תיעודיים וסרטונים במטרה לתעד את השפעות המלחמה והשלכותיה בהיבטים שונים, בראיונות ישתתפו נשים וגברים שהשתתפו במלחמה באופן ישיר או עקיף וסיפורם האישי ונקודת מבטם משקפים את השפעות המלחמה על החברה הישראלית.

לאתר המיזם לחצו כאן >>

לכנסים וערבי העיון:

דילוג לתוכן