ציורי הקיר

סקר אמנות הקיר בישראל

אמנות הקיר היא חלק מנוף הארץ. היצירות – בציור, בתבליט, בפסיפס ובמגוון סגנונות וטכניקות נוספות – קבועות על קירות של מבני תרבות, מוסדות ציבור, מבני דת, בתי מלון ובתים פרטיים – מבפנים ומבחוץ. היצירות מעידות על תפיסות היסטוריות, חברתיות, לאומיות ודתיות ומלמדות על תושבי הארץ ועל הקהילות החיות בה.

מאז שנת 2013 נערך סקר ראשון מסוגו של אמנות הקיר מטעם יד יצחק בן־צבי והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, בתמיכת תוכנית 'ציוני דרך' של משרד ירושלים ומורשת. מטרת הסקר היא לחשוף – בסיוע הציבור – לתעד, לשמר ולהציג את יצירות הקיר מאז המאה ה-19 ועד ימינו. 

מסד הנתונים שנאסף מאפשר לגבש הצעות לתוכנית ארוכת טווח לתיעוד, לקִטלוג ולשימור אמנות זאת, שהיא ביטוי חזותי ותרבותי משמעותי במורשת ההיסטורית של מדינת ישראל. לצורך הסקר נבנתה מערכת מידע מקצועית המאפשרת למומחים מתחומים שונים לבחון את היצירות ולאפיינן, במטרה לתעד ולחקור את אמנות הקיר. המידע על היצירות, על מקומן ועל מצבן מגיע מהציבור הרחב ונאסף למאגר מידע כולל. לכל יצירה נפתח כרטיס המכיל מידע בסיסי על אודותיה ומאפשר הוספת פרטים בעתיד. האתר מכיל גם מאמרים, חדשות וקישורים שמגמתם להגביר את המודעות למורשת התרבות החזותית בארץ.

במהלך הסקר דירגו מומחים את היצירות שזכו לשימור ולטיפול פיזי בשל חשיבותן הגבוהה. בין היצירות: ציור הקיר של יעקב שטרק בבית הכנסת 'עדס' בירושלים; ציוריו של אברהם אופק בכפר אוריה ('מעגל החיים') ובבית הספר תל"י בית וגן בירושלים ('ירושלים הרים סביב לה'); ציוריו של שלדון שונברג 'החמישה' בבית צילה בקיבוץ מעלה החמישה, 'איתמר גולני' ו'אב עברי קדמון' בבית איתמר בקיבוץ אפיקים; 'שבעת המינים ותנובת הארץ' של מרדכי גומפל במבנה חברת החשמל בחיפה.

דילוג לתוכן