חומרים ויזואליים

העומדים לרשותם של חוקרי מרכז אסיה והקהילה הבוכרית

נוסף למקורות טקסטואליים מסורתיים, גם חומרים ויזואליים, כמו תצלומים וסרטים, הם כלי שימושי לחוקרים העוסקים בחקר ההיסטוריה של מרכז אסיה וחקר הקהילה הבוכרית. לאוספי התצלומים והסרטים הדוקומנטריים המוקדמים יש ערך מחקרי רב עבור אתנוגרפים והיסטוריונים של לבוש מסורתי למשל. צילומים במרכז אסיה החלו במחצית השנייה של המאה ה־19 ועד מהרה היו לחלק אינטגרלי בייצוגו של המזרח באומנות הרוסית. לפניכם רשימה המפרטת כמה  אוספים חשובים, הזמינים באינטרנט.

האלבום התורכסטני

בתחילת שנות ה־70 של המאה ה‏־19, הזמין קונסטנטין פטרוביץ’ פון קאופמן, המושל הכללי של תורכסטן הרוסית, אלבום שנועד להציג את התרבות של מרכז אסיה בפני חוקרים רוסים ומערבים. בשנת 1872 יצא האלבום לאור בסנקט פטרבורג. בין עורכיו היה אלכסנדר קון, מזרחן רוסי מפורסם. באלבום הופיעו פרקים על ארכאולוגיה, אתנוגרפיה והיסטוריה של האזור ובו כ־1200 תצלומים מן המחצית השנייה של שנות ה־60. נוסף על אלו הופיעו באלבום גם שרטוטים אדריכליים, ציורים בצבעי מים ומפות. בפרק האתנוגרפי הופיעו, ככל הנראה, התצלומים המוקדמים ביותר של יהודי בוכרה. האלבום זמין באתר ספריית הקונגרס.

אוסף פול נדאר

בשנת 1890, נסע מאיסטנבול לתורכסטן הרוסית בנו ויורש דרכו של הצלם הצרפתי המפורסם, גספאר פליקס נדאר, פול נדאר (1939-1856). במסעו ערך סדרת צילומים ששיקפה את החיים באזור בפירוט חסר תקדים ובאקספרסיביות לא אופיינית לצילום אקדמי. במסעו, ביקר נדאר בטביליסי ובקו, שהה חודשיים במרכז אסיה וחזר לפריז ובאמתחתו יותר מאלף תשלילים. אוסף זה זמין באתרים הפלטפורמה הפתוחה של המורשת וספריית המדיה של האדריכלות והמורשת של משרד התרבות של צרפת.

אוסף פרוקודין-גורסקי

אזור תורכסטן מוצג גם בעבודותיו של חלוץ הצילום בצבע ברוסיה, סרגיי פרוקודין־גורסקי (1944-1863). בנסיעותיו למרכז אסיה בשנים 1907 ו־1911,  צילם פרוקודין־גורסקי כ־200 תמונות, מרביתן בבוכרה ובסמרקנד. באוסף גם תצלומים מחי היום־יום בקהילה הבוכרית. התצלומים זמינים באתר ספריית הקונגרס.

ארכיון הצילומים של ולדימיר קוטובסקי

התמונות שצולמו בידי ולדימיר קוטובסקי עבור המוזאון היהודי בסמרקנד הן מקור מידע ייחודי לחיים ברובע היהודי בעיר בשנות ה־20 וה־30 של המאה ה־20. באוסף  יותר מ־300 תשלילי זכוכית והוא נמצא היום במוזאון ההיסטוריה והתרבות של אוזבקיסטן בסמרקנד. בארכיון המכון ללימודי יהדות בסנט פטרבורג מצויים עותקים של כמה צילומים מן האוסף.

עבודות מקס פנסון

מקס זכרוביץ’ פנסון (1959-1893) היה מן הצלמים הסובייטים הבולטים במרכז אסיה, צלם העיתון פרבדה ווסטוקה וסוכנות הידיעות טאס”ס וזוכה הפרס הראשי בתערוכה הבין־לאומית בפריז משנת 1937 על התצלום “מדונה האוזבקית”. עבודותיו של פנסון נחשבות לקאנון הצילום של ריאליזם סוציאליסטי ושיקפו את תקופת המודרניזציה והסובייטיזציה המואצת של אוזבקיסטן. האוסף של פנסון ובו עבודות משלושה עשורים, 1926 עד 1949, זמין לקהל הרחב באתר המוקדש למורשתו.

צילומי שווקט בולטאייב

הצלם האוזבקי ומחבר הסדרה “יהודי בוכרה” שווקט בולטאייב (-1957) תיעד בעבודתו את הארוע המשמעותי ביותר בהיסטוריה החדשה של הקהילה הבוכרית – יציאתה ההדרגתית ממרכז אסיה. באוסף יותר מ־2000 תמונות המשקפות את חיי הקהילה הבוכרית בזמן הפרסטרויקה ובתקופה הפוסט־סובייטית.  מקצת מעבודותיו זמין בדף הפייסבוק שלו.

אוסף המרכז לאמנות יהודית באוניברסיטה העברית

כמה מאות תצלומי בתי כנסת ובניינים הקשורים בקהילה הבוכרית במרכז אסיה זמינים באתר המרכז לאמנות יהודית. מרביתם צולמו בתחילת שנות ה־2000.

אוסף המרכז לחקר יהודי בוכרה

המרכז אוצר אוסף צילומים שנערכו במסעות שונים ונתרמו בידי אנשים פרטיים. הצילומים יהיו זמינים בקרוב באתר מרכז בוכרה.

סרטים

בגוף שלישי

עבודת האמן הישראלי הבוכרי, ארתור יעקובוב ואטיאס שרון, משנת 2010, מוקדשת לסיפורה של משפחת יעקובוב ולסוגיית ההשתלבות של יהודים בוכרים בחברה הישראלית.  

הלב הגדול של טשקנט (2016)

סרטו הדוקומנטרי של קלדיור חוג’יורוב העוסק בסיפור פינויים של אזרחים סובייטים למרכז אסיה בזמן מלחמת העולם השנייה.

הממלכה המופלאה של פאפא אלייב (2016)

סרט של הבמאים הדוקומנטריים הישראלים, טל ברדה ונועם פנחס, העוסק בדמויות המוסיקליות במשפחת אלייב ובראשם אבי המשפחה, אלו אלייב – בעל עיטור “האומן העממי” של טג’יקיסטן ומן המוסיקאים הבוכרים הבולטים ביותר היום.

צפו בערב העיון שנערך לרגל צאת הספר ‘מרכז אסיה: בוכרה ואפגניסטן’ בסדרת קהילות ישראל במזרח, בעריכת זאב לוין:

דילוג לתוכן