מרכז תיעוד יהדות צפון אפריקה במלחמת העולם השנייה

מרכז תיעוד יהדות צפון אפריקה במלחמת העולם השנייה במכון בן־צבי לחקר קהילות ישראל במזרח, שם לו למטרה להעלות למודעות הציבורית, החינוכית והמחקרית את נושא יהודי צפון אפריקה במלחמת העולם השנייה.

צוות המרכז חוקר את הנושא בארכיונים בארץ ובעולם, מאתר חומר חדש על הנושא ומתעד את עדויות היהודים שחוו את המלחמה. כל החומר שנאסף במסגרת פעילות המרכז מונגש לציבור – תמונות, מסמכים, יומנים, עיתונים, עדויות והרצאות.

מרכז התיעוד מארגן כנסים וימי עיון לחוקרים ולציבור הרחב בארץ ובעולם ומפרסם ספרים ומאמרים על הנושא. למרכז התיעוד ארבעה דפי פייסבוק בשפות שונות. כך למשל, דף הפייסבוק בערבית שם לו ליעד להילחם בהכחשת השואה בעולם הערבי והמוסלמי, ולהציג את החיים המשותפים של הערבים והיהודים במדינות צפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה.

מרכז התיעוד מייחס חשיבות רבה לחומר החינוכי עבור מערכת החינוך באמצעות הכנת מערכי שיעור מקוונים למורים ולתלמידים. באתר האינטרנט של המרכז יש מערכי שיעור על יהודי תוניסיה, על יהודי לוב ועל “שעת ההכרעה”. יחידות הלימוד נכתבו בשיתוף עם מט”ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) והן זמינות לכולם. בכל  היחידות הסברים מפורטים הכוללים תרשימים שונים ושאלות לבחינה עצמית לשם חידוד חומרי הלימוד.

המרכז עומד לרשותם של צוותים חינוכיים לצורך חשיבה משותפת על יוזמות בית ספריות בנושא, על תכניות חינוכיות שיכולות להציג את הנושא, קיום תערוכה בבית הספר, הזמנת עדים לשיחה עם תלמידים, השתלמות מורים בית ספריית ועוד.

דילוג לתוכן