עת-מול גיליון 295
עת לפתוח
שלושה מן המאמרים בגיליון עוסקים בירושלים. בארכיון התמונות ביד יצחק בן־צבי הופקד אוסף תצלומים של בית חולים שערי צדק. חוה אולמן, חוקרת המתנדבת בארכיון, חושפת במאמרה פרטים חדשים ומרתקים על ימיו הראשונים של בית החולים. אורי טל מתאר את המסורות המוסלמיות על תהליך תחיית המתים בירושלים: איפה מקום ההתקבצות של נשמות המתים? מהו הנתיב שבו עוברים המתים בדרכם לגן עדן או לגיהנום ומהו עמוד מוחמד? גן סאקר ידוע ומוכר בירושלים כגן ציבורי גדול. אלדד ברין מספר על גידולים חקלאיים שהתקיימו על אדמותיו לפני ואחרי קום המדינה.
המיתוס של תרמופילאי, קרב הגבורה של היוונים מול הפרסים, הפך לסמל לאומץ לב ולהקרבה למען המולדת. ישראל רוזנסון בודק במאמרו כיצד השפיעו המיתוס והנצחתו גם על הסיפור הציוני.
מיה דואני מתחקה אחרי דמותו של מפתח ספורט שיט הקאנו – ג’ון מקגריגור ומסעו בארץ ישראל בשנת 1869. מרדכי אסייג ממשיך להפתיע בתיאוריהם של יהודי מרוקו שהצליחו לגלות את אמריקה הלטינית ולהתיישב בה ראשונים.
בזכות ערמה של מסמכים שהושלכו לרחוב ונאספו בידי צבי האוזר הצליחו הוא ושמואל גילר ללמוד על חברת בנייה לא מוכרת – פַּלְרוד ועל התחרות שבין החברות הפרטיות לחברות ההסתדרותיות לפני קום המדינה.
ויואב אבניאון לוקח אותנו לסיור בבזיליקה הרומית הגדולה בגן הלאומי באשקלון.
בתקווה שנזכה לשנה טובה, לשנת שלום ולהשבת החטופים כולם!
מרוה בלוקה
עורכת ‘עת-מול’
marva@ybz.org.il