המכון לחקר ארץ ישראל ויישובה הינו הזרוע המחקרית של יד יצחק בן־צבי בתחום לימודי ארץ ישראל. מטרתו היא לימוד מעמיק של תולדות ארץ ישראל וירושלים בהקשרים הרחבים של ההיסטוריה הכללית, ההיסטוריה היהודית וההיסטוריה של המרחב המזרח תיכוני והים תיכוני. לשם כך, המכון פועל בשיתוף עם האוניברסיטאות, המכללות וכלל המוסדות האקדמיים בישראל וכן עם גופים אקדמיים מובילים בחו"ל.

במסגרת פעילותו, המכון מעניק מלגות ופרסים לחוקרים לצורך קידום המחקר בתולדות ארץ ישראל ויישובה (בעיקר לדוקטורנטים ופוסט־דוקטורנטים) ומקיים סדנאות חוקרים, ערבי עיון וכנסים מקומיים ובין־לאומיים, לחוקרים ולקהל הרחב. המכון מוציא לאור ספרים רבים ואת כתבי העת: 'קתדרה' ו'עת־מול' .

במסגרת המכון יוצאים לאור כתב העת האקדמי 'קתדרה' – לתולדות ארץ ישראל ויישובה (כתב העת המוביל בלימודי ארץ ישראל), וכתב העת הפופולרי 'עת־מול'- לתולדות ארץ ישראל ועם ישראל המפיץ ידע זה לקהל הרחב .

בצד המכון פועלת מועצה מדעית, הקובעת את המדיניות המדעית של המכון ומתווה את פעילותו המחקרית. המועצה מוסמכת ליזום פרויקטים מדעיים-מחקריים, מקבלת דיווח מדי שנה על פעילויות המכון ומאשרת את המחקרים הנערכים במסגרתו.

———–

חזון המכון לחקר ארץ ישראל ויישובה

המכון חותר להיות הגוף המוביל בתחום מחקר ארץ ישראל ויישובה על רקע המעגלים הרחבים יותר של ההיסטוריה הכללית, היהודית, והמרחב המזרח תיכוני. המכון פועל בשיתוף פעולה עם חוקרים באוניברסיטאות ובמכללות בכל רחבי הארץ ואף מחוצה לה במטרה לבסס את הידע המתחדש בתחומים אלה ולקדמו. המכון  עוסק בהפצתו ובהנחלתו לציבור החוקרים ולקהל הרחב.

המכון בוחן ומקדם את רמתם המחקרית של התכנים המופצים בכלל מחלקות יד בן־צבי בתחום ארץ ישראל ומחקרה.

המכון פועל לגילוי, לשימור וללימוד הידע באמצעים מגוונים וחדשניים ולחשיפתו ולהפצתו לכלל ציבור החוקרים ושואף להגדיל את ציבור המתעניינים בתחום חקר ארץ ישראל וידיעתה בקרב תלמידים, צעירים ומבוגרים, מדריכים ומורי דרך, והציבור בכללו תוך שאיפה למצוינות ולמתן כבוד למגוון דעות והשקפות.

המכון יישם יעדים אלה בשיתוף פעולה עם מגוון רחב של מערכות מחקר ציבוריות ופרטיות בארץ ובעולם.

דילוג לתוכן