מאגרי מידע ואוספים

שעות פעילות הספרייה

ביום רביעי, 21.2.24, י"ב באדר א', ספריית יד בן־צבי תהיה סגורה לרגל יום השתלמות מקצועית של הצוות.

שני, רביעי, חמישי 16:00-10:00

ראשון, שלישי 17:00-10:00


ספריית יד בן־צבי מחפשת מתנדבים!

אם תמיד שאלתם את עצמכם היכן צולמה התמונה וניסיתם להתחקות אחרי הזווית המתאימה, עכשיו יש לכם הזדמנות לנעוץ את המיקום המדויק.

ביד בן־צבי נמצאים מאות אוספי צילומים היסטוריים של מורי דרך, מטיילים, אישי ציבור, חוקרים, רבנים ואנשים פרטיים.

אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו ולמקם את התמונות שבאוספים על המפה. נקודות הציון יוצגו על גבי מפה אינטראקטיבית, כך שתוכלו לאתר ולסנן מידע על פי מיקום, תקופה, שם וכדומה.
לפרטים נוספים מוזמנים לפנות לחוה שטיין־יוסף, רכזת מיזם מורי הדרך ביד בן־צבי > mhaderech@ybz.org.il

קטלוג הספרייה

קטלוג הספרייה הוא קטלוג ציבורי מקוון (OPAC) המבוסס על תוכנת 'אל"ף 500'. הקטלוג מציג את המידע ברשומות ביבליוגרפיות הנותנות מידע על אוספים שונים בספרייה (ראו פירוט להלן). בקרוב ייכלל בו מידע ביבליוגרפי על אודות אוספי מסמכים וארכיונים.

בקטלוג הספרייה ניתן לחפש באמצעות: א. חיפוש בסיסי המאפשר מציאת מילה או ביטוי באמצעות שם המחבר, כותר הספר ומאפיינים נוספים; ב. חיפוש מתקדם המאפשר הצלבת מילים וביטויים והגבלת החיפוש לפי שנים, סוג החומר ושפה. 

קישור לקטלוג הספרייה >

אוספי הספרייה

אוסף הספרות המחקרית ביד בן־צבי כולל כ־50 אלף ספרים, בשפות שונות, בתולדות ארץ ישראל וירושלים ובנושא קהילות ישראל במזרח, בהם גם כותרים נדירים. הוא נחלק לכמה אוספים:


אוסף ארץ ישראל: ספרות ענפה בנושאים מרכזיים הקשורים בתולדות ארץ ישראל מראשית ההיסטוריה ועד ימינו, ובעיקר תולדות היישוב היהודי בעת החדשה. האוסף כולל מדף ייעודי להיסטוריה ולגיאוגרפיה של יישובי הארץ, מדף ייעודי לספרי הדרכת טיולים וסיורים ועוד.


אוסף ירושלים: אוסף זה הוא כלי חשוב לחוקרים, למדריכים ולכל המתעניינים בירושלים לתקופותיה ובמגוון התחומים הקשורים בה. הוא כולל גם מדף ייעודי ועדכני לשכונות העיר.


אוסף קהילות ישראל במזרח: אוסף זה מספר את סיפורו של העם היהודי בארצות האסלאם ובאגן הים התיכון לאורך ההיסטוריה. האוסף כולל ספרות מחקרית מעודכנת ומאורגנת לפי הקהילות השונות, בצד מדפים ייעודיים לתולדות המזרח התיכון, אישים ומשפחות ועוד.


אוסף 'עלי': אוסף לזכר חללי מערכות ישראל ע"ש עלי בן־צבי ז"ל, בנם של יצחק ורחל ינאית בן־צבי, שנפל בקרב ליד קיבוץ בית קשת במלחמת העצמאות. האוסף כולל ספרי זיכרון לחיילים (קבוצות ויחידים) שנפלו במערכות ישראל מאז קום המדינה.


אוסף ביוגרפיות: ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות של אישים מרכזיים בתולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל בתחומי ביטחון, מדע, תרבות, פוליטיקה ועוד.


אוסף יהדות, מדעי החברה, דתות ופילוסופיה: אוסף ספרי יסוד ביהדות (מקרא, משנה, מדרש ותלמוד), תולדות הספר העברי, ספרי יסוד על אסלאם ונצרות ועוד.


אוסף כתבי העת: בספרייה כ־2,600 כתבי עת ועיתונים, בשפות שונות, העוסקים בתחומי המחקר שנזכרו. באוסף כלולים גם פריטים נדירים (עיון באישור הצוות).

ספרות יעץ: מילונים בשפות שונות, אנציקלופדיות, לקסיקונים ועוד (כ־700 כותרים).


מאגרי מידע מקוונים: JSTOR (ארץ ישראל ויהדות), 'מפתח חיפה' (למאמרים בעברית), BIBLICAL ARCHAEOLOGY, הוצאת מאגנס ועוד. למחשבי הצוות גישה למאגרים נוספים.


ארכיונים וספריות מחקר: באוסף זה שמורים חלקים מעיזבונם המחקרי של חוקרים חשובים ואישים בולטים ובהם נחמיה אלוני, אלישע אפרת, חנן אשל, משה דוד גאון, שלמה דב גויטיין, שושנה הלוי, זאב וילנאי, ישעיה זנה, ז'ראר נהון, יהושע פראוור ועוד.

עיתונות יהודית היסטורית: אוסף חשוב ונדיר הכולל עיתונים מקהילות שונות בעברית, בלאדינו, בערבית־יהודית ובפרסית־יהודית. חלק ניכר מעיתונים אלו אינם מוצגים באתר 'עיתונות יהודית היסטורית'. האוסף עבר תהליך זיעור. ניתן לצפות בו ולהעתיק עמודים מתוכו באמצעות מכשור מיוחד.

כתבי יד ותעודות: אוסף זה הוא מהחשובים בעולם. הוא כולל כ־3,000 כרכים בנושאים שונים ובשפות שונות, החל מהמאה העשירית ואילך (ספרות רבנית, פנקסי קהילות, קבלה, פיוט, יומנים ועוד). בין הפריטים החשובים: 'כתר ארם צובא', פנקסי ארגון הפקידים והאמרכלים מאמשטרדם (פקוא"ם) ואיגרת בכתב ידו של שבתי צבי. כתבי היד נסרקו במיזם משותף של יד בן־צבי והספרייה הלאומית. עוד באוסף, מאות תעודות יחידאיות (רובן טרם פורסמו) הנוגעות לתולדות קהילות ישראל במזרח וליישוב בארץ ישראל.

אוסף האפמרה והכּתוּבּוֹת: באוסף זה קרוב ל־400 כתובות מקוריות מארץ ישראל, מארצות ערב, מאיטליה ועוד. הכתובות נסרקו במיזם משותף של יד בן־צבי והספרייה הלאומית. אוסף האפמרה כולל מאות כרוזים ומודעות המשמשים כלי חשוב לחקר ההיסטוריה הדתית, החברתית, הכלכלית והפוליטית של עם ישראל בארץ ובתפוצות.

אוסף המפות: האוסף כולל כמעט 4,000 מפות של ארץ ישראל וסביבתה, רובן מהמאות התשע־עשרה והעשרים. ברשותנו סדרות של מפות של ארץ ישראל ובהן מפות PEF, מפות מנדטוריות וישראליות בקנה מידה 1:20,000, 1:50,000, 1:100,000, מפות יישובים וערים (בהן מאות מפות תכנון מנדטוריות של ירושלים, תרומת חיים בריסקמן), מפות עתיקות ועוד.


ארכיון התצלומים (ע"ש שושנה ואשר הלוי): הארכיון כולל כחצי מיליון תצלומים של תולדות ארץ ישראל, קהילות ישראל וירושלים. בין חלקיו המרכזיים, אלפי תצלומים מחייהם האישיים והציבוריים של יצחק ורחל ינאית בן־צבי; תמונות שאספו חוקרי הארץ ומדריכיה, בהם דוד בנבנישתי, זאב וילנאי ואורי דביר; צלמים מקצועיים ובהם ורנר בראון; גלויות נדירות; תצלומי אוויר מראשית המאה העשרים ועוד. חלק נכבד מהארכיון מוקדש לאלבומי משפחות מכל הארץ, שנסרקו ותועדו במיזם 'ישראל נגלית לעין'. לאוסף קטלוג מקוון המתעדכן באופן רצוף.

קישור לארכיון

דילוג לתוכן