חקר היסטוריה משפחתית

חקר היסטוריה משפחתית וגנאלוגיה (חקר יוחסין) נעשה נפוץ במרוצת השנים, החל בשרטוט אילן יוחסין וכלה בחקירה יסודית ובניית ארכיון משפחתי נרחב. לרשות המתעניינים בחקר היוחסין של משפחתם עומדים כמה משאבים מקוונים, בהם MyHeritage, JewishGen ו־Ancestry המספקים כלים שימושיים לחוקרים מתחילים ולחוקרים מתקדמים, למשל חיפוש קרובי משפחה בעזרת בדיקות דנ”א. שירותים אחדים ניתנים בלא עלות ואחרים בתשלום.

אנו ממליצים למתעניינים בנושא זה לפנות לאתרי העמותות הגנאלוגיות, למשל העמותה למחקר גנאלוגי בישראל והשירות הגנאלוגי של הספרייה הלאומית. אתרים אלו מספקים מידע בסיסי ומקיימים הכשרות בנושא חקר יוחסין.

במוזיאון העם היהודי בבית התפוצות מצוי מידע רב על קהילות יהודיות ברחבי העולם ועל מקורם של שמות משפחה יהודיים. לצערנו חסר בו מידע על ההיסטוריה של יהודי מרכז אסיה, ובייחוד על משפחות בוכריות.

אנו ממליצים לחוקרי יוחסין לבדוק את המאגרים של הארכיוניים העירוניים  באוזבקיסטן, לפי מקום מגורים. לרוב יימסר המידע לפונים רק בהצגת ייפוי כוח נוטריוני. באוספי ארכיונים מרכזיים בהםUzRMDA, אצור  אף מידע  על תולדותיהן של משפחות אשכנזיות שפונו למרכז אסיה בזמן מלחמת העולם השנייה. (ר’ אוסף הפינוי בפרק הארכיונים).

גם מצבות הן מקור מידע מועיל בחקר היסטוריה משפחתית. מידע כזה אפשר למצוא במאגרים של בתי קברות יהודיים במרכז אסיה, למשל בטשקנט, בסמרקנד, בבוכרה ובקוקנד .

עוד מקור חשוב לחקר יוחסין היא הקהילה הבוכרית. חומרים מועילים ניתן למצוא באתרי המרכזים הגדולים של הקהילה הבוכרית בישראל ובארצות הברית  – קונגרס יהודי בוכרה, ברית יוצאי בוכרה ו־Bukharian Community.com.

ראוי להזכיר בהקשר זה גם את העיתונים הבוכריים הנפוצים בין הקוראים המבוגרים; מנורה בישראל,

 ו- Bukharan Times בני יורק. אפשר לפרסם בעיתונים אלה מודעות לחיפוש קרובי משפחה, חברים וילידי מרכז אסיה ולזכות כך במידע שאיננו נגיש בדרכים אחרות.

דילוג לתוכן